Ik blijf het maar herhalen... je investeerde duizenden euros in een aantrekkelijke website of webshop maar hebt geen conversies of sales? Zo zijn er veel ondernemers die het gevoel blijven hebben dat 'het web' puur een kost is, terwijl men niet de volgende stappen onderneemt om van de kost een rendabele investering te maken. Om het wat hard uit te drukken.... wake up ... we zijn 2024. Er staan ondertussen meer dan 1.000.000.000 websites online. Zonder digitale marketing en extra inspanningen online succes behalen is als een winkel openen in het midden van de woestijn... Niemand die weet dat je er bent.
De basis van digitale marketing (met Odoo)
In de wereld van digitale marketing is het essentieel om te weten waar je digitaal staat & hoe je je website, webshop & strategie kunt optimaliseren. Om effectief aan de slag te gaan met digitale marketing zijn het de eerste kleine stapjes die de basis vormen & van groot belang zijn. In deze blogpost reik ik er alvast 2 aan die mee het succes van jouw toekomstige Odoo marketing campagnes zullen bepalen. Deze stappen helpen je niet alleen om inzicht te krijgen in je doelgroep, maar ook om een waardevolle database van klanten en bezoekers op te bouwen.
Meten om te Weten
Voordat je begint met het implementeren van digitale marketingstrategieën, is het belangrijk om te begrijpen wat je wilt bereiken. Wat zijn je doelen? Wil je meer bezoekers naar je website trekken, de conversie verhogen, meer online verkopen of je merkbekendheid vergroten? Door deze doelen te definiëren, kun je gerichter meten.
Belang van Analytics
Een van de eerste tools die je zou moeten implementeren is Google Analytics. Hiermee kun je het gedrag van bezoekers op je website volgen. Je kunt zien hoeveel mensen je site bezoeken, welke pagina's ze bekijken, hoe lang ze blijven & waar ze vandaan komen.
Maar ook hoeveel keer ze op bepaalde teksten of knoppen klikken, hoeveel inzendingen van het contactformulier of andere formulieren zijn verzonden of hoeveel keer een bepaald bestand werd gedownload. Deze gegevens zijn cruciaal om te begrijpen welke marketing inspanningen werken en welke niet werken.
KPI's Bepalen
Bepaal welke Key Performance Indicators (KPI's) voor jouw bedrijf relevant zijn. Dit kunnen metrics zijn zoals:
- Aantal unieke bezoekers
- Bouncepercentage
- Gemiddelde tijd op de site
- Conversieratio
- Contactmethodes
Door deze KPI's regelmatig te monitoren, krijg je inzicht in de effectiviteit van je marketinginspanningen en kun je waar nodig bijsturen.
Maar waarom?
Klanten vragen me soms waarom we zoveel tracking in GA4 voorzien & of dit wel 'echt' nodig is. Ik blijf ervan overtuigd dat data Gold is. Hoe meer data & meetresultaten we kunnen analyseren hoe sterker de digitale marketing inspanningen zullen presteren.
Tracking opzetten is echt een kleine moeite & kost om naar de toekomst toe te voorkomen dat je nutteloze & dure digitale marketingcampagnes gaat opzetten waarvan je niet eens weet wat ze exact opbrengen.
Aan de hand van enkele tags & triggers krijgen we:
- Inzicht in klantgedrag: We kunnen bijvoorbeeld nagaan welke contactmethoden je klanten prefereren. Zijn ze eerder geneigd om telefonisch contact op te nemen of via e-mail? Door dit te meten, kun je beter inspelen op de behoeften van je doelgroep & je digitale marketing campagnes of website/webshop verder optimaliseren.
- De efficiëntie meten van Call-to-Actions (CTA’s): Het aantal kliks op telefoonnummers, e-mails & formulierknoppen toont aan hoe effectief je CTA’s zijn. Als je ziet dat deze kliks laag zijn, kan dit een signaal zijn om je CTA's op een andere manier te gaan voorstellen of integreren in het design van je website of webshop.
- Impact van content: Downloads meten geeft bijvoorbeeld inzicht in welke content je doelgroep waardevol vindt. Als je merkt dat een bepaalde brochure, catalogus of technische fiche veel gedownload wordt, kan dit aangeven dat het thema goed aanslaat & kun je hier meer op inspelen in toekomstige campagnes.
- (!) ROI van marketinginspanningen: Door te gaan meten hoeveel mensen overgaan tot contact of download van een bestand na het zien van je advertenties of landingspagina’s, krijg je een duidelijker beeld van de ROI van je digitale marketinginspanningen & kan je ook naar de toekomst toe veel efficiënter digitale marketingcampagnes gaan opzetten.
Het bouwen van een database
Ja, plaats een inschrijfformulier op je Website
Als ik tijdens onze workshops de vraag stel wie vandaag nog nieuwsbrieven leest, dan blijven de meeste handen omlaag... Maar toch is één van de beste manieren om een database van klanten & bezoekers op te bouwen (nog steeds) door een inschrijfformulier op je website te plaatsen. Dergelijk formulier biedt bezoekers de mogelijkheid om zich aan te melden voor nieuwsbrieven maar ook voor aanbiedingen (promotiecampagnes) of andere updates.
Het doel van de nieuwsbrief-functionaliteit is echter niet meer (alleen) om maandelijks een snel samengestelde nieuwsbrief zonder echte boodschap te gaan versturen om te voldoen aan de verwachtingen van je klant... Bekijk het formulier als een digitale tool om klanten aan jouw merk te binden, om hen 'fan' te laten worden van jouw bedrijf, product of dienst & beloon hen daar ook voor. Ik noem het dan ook graag de 'Fan creator'....
Enkele tips om het maximale uit uw fan creator te halen:
Plaatsing & ontwerp
Zorg ervoor dat je inschrijfformulier goed zichtbaar is op je website. Dit kan in de vorm van een pop-up, een sectie in de footer of een gescheiden pagina. Het ontwerp moet aantrekkelijk & gebruiksvriendelijk zijn. Houd het formulier kort & vraag alleen om de meest noodzakelijke informatie, zoals naam & e-mailadres.
Beloon jouw fans
Mensen zijn eerder geneigd zich in te schrijven als ze iets waardevols terugkrijgen. Bied bijvoorbeeld een korting, een gratis e-book of exclusieve toegang tot content aan in ruil voor hun inschrijving. Dit vergroot de kans dat bezoekers hun gegevens achterlaten.
Labels, labels & nog eens labels
Zorg ervoor dat alle verschillende formulier automatisch ook verschillende labels toekennen aan jouw fans. Dit zorgt voor betere segmentatie en op zich voor gerichte communicatie. Hierdoor kun je toekomstige berichten steeds beter afstemmen op de interesse van elke fan op zich. Uiteraard krijg je dan ook onmiddellijk inzage inwelke formulieren het meest effectief zijn en waarbij de bezoekers het makkelijkste is overtuigd om zijn gegevens na te laten. Bovendien maakt het labelen van contacten of fans het eenvoudiger om hen naar de toekomst toe door een perfect passend geautomatiseerde marketingflow te begeleiden. We willen toch allemaal een hogere betrokkenheid en betere conversieratio’s of niet?
Privacy & vertrouwen
Wees transparant over hoe je de gegevens van je bezoekers zult gebruiken. Zorg ervoor dat je voldoet aan de privacywetgeving, zoals de GDPR (AVG) & vermeld duidelijk een link naar jouw privacybeleid. Dit helpt om vertrouwen op te bouwen bij je bezoekers & vergroot de kans dat ze zich inschrijven.
Conclusie
De eerste stappen in digitale marketing zijn cruciaal voor het succes van je bedrijf. Door te meten wat werkt & een inschrijfformulier op je website te plaatsen, leg je een sterke basis voor je marketinginspanningen. Met de juiste gegevens & een groeiende database van klanten & bezoekers kun je gerichter & effectiever werken aan je marketingdoelen.